Retur av pakker disse mulighetene har du

Retur av pakker: Disse mulighetene har du

Noen ganger ble ikke nettkjøpet ditt som du tenkte, så du må returnere pakken. Med Posten kan du velge returmåten som passer best for deg.

Kvinne som sitter på gulvet og holder en kjole foran seg. Bak henne ligger pakker og skoesker.
Publisert 24.04.2024
Skrevet av Dina Engh

Enten det er en kjole som ikke passet eller en klokke som ikke falt i smak, har du stor valgfrihet rundt retur av pakker. Du kan velge det som er enklest for deg; enten det er å returnere fra din egen postkasse, fra Pakkeboks eller på Posten.

Retur fra postkassen

Har du bestilt en pakke med Posten, kan du benytte din egen postkasse for retur. Med andre ord kan du returnere pakken i pysjen din om du vil.

Mann legger en pakke i postkassen

Retur fra postkassen bestiller du enkelt på Posten.no. Legg pakken i postkassen innen kl. 07 på valgt dato, så henter postbudet den.

Skal du returnere fra postkassen, må selvfølgelig pakken få plass. Er den for stor kan du heller returnere fra en Pakkeboks eller på Posten.

Slik gjør du en retur fra postkassen

Retur fra Pakkeboks

Du har kanskje sett eller brukt de selvbetjente pakkeboksene våre tidligere, men visste du at du også kan bruke Pakkeboks til retur?

Mann henter pakke i pakkeboks

Med Pakkeboks kan du returnere pakken akkurat hvor og når som passer deg best, og du trenger ikke bekymre deg for kø. I tillegg kan du velge hvilken høyde luken skal være plassert – for å være sikker på at du når opp.

Med Posten-appen kan du også enkelt endre på leveringssted og tidspunkt.

Pakkeboksene er som regel å finne ved din nærmeste matbutikk, T-banestasjon, togstasjon eller lignende. Dette betyr at du enkelt kan svippe innom pakkeboksen med returen din på vei til eller fra et annet sted.

Hvordan bruker jeg Pakkeboks til retur?

Retur fra Post i butikk

Har du en større pakke du vil returnere som ikke får plass i postkassen eller Pakkeboks, kan du returnere den på Posten.

Her kan du også få hjelp med å skrive ut returetikett dersom du ikke har printer hjemme.

Kunde henter post i butikk

Kanskje du også trenger litt hjelp med returen. Da hjelper vi deg selvfølgelig gjerne, så du er sikker på at alt går som det skal.

Her finner du Posten nær deg

Hva gjør jeg hvis nettbutikken ikke har en returordning?

Som regel har du 14-dagers angrerett på varer kjøpt på nettet. Med mindre annet er spesifisert kan du alltid returnere varene du har bestilt.

Dersom nettbutikken ikke tilbyr en returordning er dette noe du må fikse selv. Da kan du enten bruke Posten-appen eller Posten.no for å bestille sending.

Kvinne som har mange pakker i armene

Skal du returnere pakken på egen hånd må du selv betale frakten. Prisen og metoden avhenger av om pakken er tung, lett, liten eller stor.

Små pakker opptil 350 gram kan du velge å sende som brevpost med digitalt frimerke. Det er det rimeligste alternativet, men pakken er da uregistrert og uten forsikring.

Er pakken over 350 gram må den sendes som Norgespakke. Da er forsikret opptil 10 000 kroner, og du kan spore den.

Finn pakken som passer best for deg

Manglende etikettlapp for retur til utlandet

Og så har vi jo også dette med retur til utlandet. I utgangspunktet er det opp til butikken du har handlet fra å opplyse om hvordan du gjennomfører en retur. Men om du ikke har mottatt en returetikett, er det fremdeles mulig å returnere varene.

Ved retur til utlandet, må du også kunne dokumentere at pakken er fortollet inn i Norge og at den er sendt i retur.

Hvordan returnerer jeg til utlandet?

Del artikkelen